Zatrudniając nas oszczędzisz czas, energię i pieniądze.

Czy faktury za reklamy na Facebooku można wrzucić w koszta firmowe?

Przedsiębiorcy w różny sposób reklamują swoje działalności gospodarcze. W czasach niezwykłej popularności mediów społecznościowych, reklamy tam umieszczane mają bez wątpienia ogromne znaczenie. Choć przez dość długi czas reklama na Facebooku mogła być kosztem uzyskania przychodów, w ostatnim czasie organy podatkowe mocno skomplikowały tę sprawę. 

Gdzie leży problem?

Aby wydatek poniesiony na reklamę prowadzonej działalności można było rozliczyć jako koszt firmowy, powinien być odpowiednio udokumentowany za pomocą faktury czy rachunku. W przypadku tego typu zakupów usług zza granicy trzeba pamiętać, by wystawiony przez kontrahenta dokument był poprawny, tj. posiadał wszystkie dane tj. numer NIP UE, nazwę oraz cenę usługi, a także datę wystawienia.

Dnia 8 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał wiążącą interpretację indywidualną, w której wskazał na istotę problemu odnoszącą się do każdego przedsiębiorcy, który reklamuje swój biznes w social media. 

Czy faktury za reklamy na Facebooku można wrzucić w koszta firmowe?

Zgodnie z obowiązującym prawem faktura jako dokument księgowy bezwzględnie musi zawierać kilka elementów. Wśród nich znajduje się m. in. data wystawienia. W związku z tym, że dokumenty za zakupione reklamy wystawione przez Facebook nie zawierają tego elementu, to przedsiębiorca nie może w świetle prawa ująć jej w księdze przychodów i rozchodów.

Co z tym fiskusem?

Wspomniana interpretacja indywidualna jest bez wątpienia dość kontrowersyjna. Niestety brakuje w tej sprawie odmiennych orzeczeń innych organów podatkowych lub sądów administracyjnych w Polsce. Faktura za reklamę zleconą na Facebooku jest wystawiana zgodnie z prawem obowiązującym na terenie Irlandii, gdzie znajduje się siedziba firmy, a brak daty na dokumencie to zaledwie błąd formalny, który nie powinien przecież pozbawiać przedsiębiorcy możliwości zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże umieszczając takie faktury w firmowej ewidencji i tym samym wprowadzając je jako koszty uzyskania przychodu, należy się liczyć ze sporem z Urzędem Skarbowym.