Obecnie często powtarzający się skrót RODO oznacza Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Dlaczego jest to teraz tak popularne? Wszystko za sprawą nowych przepisów, jakie mają zacząć obowiązywać od 25 maja 2018 roku.
W naszym kraju do tej pory obowiązek kontroli stosowania przepisów w tym zakresie miał Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Po wejściu w życie zmian funkcję tę przejmie organ nadzorczy o nazwie Urząd Ochrony Danych.
Obecne zamieszanie wokół zmian wynika głównie z bardzo wysokich kary za nieprzestrzeganie RODO. A jak się okazuje - naruszenia są bardzo częste i nagminne.
Jak dobrze przygotować się do zmian?
Po stronie pracodawcy – administratora danych osobowych leży stworzenie tzw. Polityki Bezpieczeństwa – dokumentu ułatwiającego zrozumieć pracownikom m.in. jakie zbiory danych osobowych i gdzie są gromadzone oraz jakie procesy zachodzą w ich obrębie.
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 250 pracowników koniecznie powinni przygotować rejestr czynności przetwarzania, gdzie zamieszczane będą informacje takie jak: imię, nazwisko i dane kontaktowe administratora, jak również przedstawiciela administratora oraz inspektora ochrony danych, a ponadto cele przetwarzania, kategorie osób, których dane dotyczą.
Istotna będzie także budowa instrukcji zarządzania systemami informatycznymi. W niej należy opisać wszelkie procesy związane z systemem informatycznym, komputerami, a nawet nośnikami danych osobowych.
Potrzebna będzie także ocena skutków dla ochrony danych, jeżeli rodzaj przetwarzania danych w zakładzie, wiąże się z ryzykiem naruszenia praw.
Warto również zadbać o te kwestie, które są najczęściej zaniedbywane, czyli np. brak regularnej zmiany haseł w komputerach oraz blokady komputera po odejściu od niego, nie odkładanie dokumentów do odpowiednio przystosowane do nich szaf, dostęp tylko upoważnionych pracowników np. do dokumentacji kadrowej.
Każdy nasz klient, który poleci nas swoim znajomym otrzyma rabat na jeden miesiąc w wysokości 50% abonamentu, który posiada - do wykorzystania w miesiącu, w którym jego znajomy podpisze z nami umowę.
Przesyłka kurierska po dokumenty w abonamencie GRATIS!
ANGIS Usługi Księgowe
ul. Pruszkowska 17 lok. 107 piętro 1, 02-119 Warszawa